لیست متریال در قرارداد مشارکت در ساخت عبارت است از لیستی که در آن چگونگی انجام مراحل ساخت، تعداد طبقات، مشخصات فنی و نوع کاربری هر طبقه به همراه مصالح و لوازم مورد نیاز برای ساخت و تجهیز و تکمیل آن، به انضمام نوع، مارک، کیفیت و کمیت مصالح و مشخصات فنی لوازم، بطور جامع تعیین و تعریف شده و به توافق طرفین رسیده و ممضی به امضای ایشان بوده و جزء لاینفک قرارداد می باشد.

بسیاری از مالکین و سازندگان برای این لیست اهمیت زیادی قائل نیستند و وقت زیادی روی این مورد صرف نمی‌کنند. در حالی این اتفاق رخ می‌دهد که یکی از مهمترین بخش‌های مشارکت و تخصصی‌ترین قسمت‌های آن است. یک لیست متریال حرفه‌ای بسیاری از اختلافات و مشکلات را برطرف می‌کند و از طرفی انتظارات طرفین را به طور کامل مشخص می‌کند. در بعضی موارد مشخص کردن لیست متریال به بعد از قرارداد موکول شده یا پیوست و متمم قرارداد می‌شود. این کار کاملا غلط است. لیست متریال تعیین شده، جزئی از آورده سازنده است و تعیین درصد سهم الشرکه سازنده و مالک منوط به این لیست است. 

پس حتما این مورد را جدی بگیرید و در بررسی و تدوین دقیق آن کوتاهی نکنید. البته به دلیل اینکه مالکین مشارکت در ساخت را معمولا یکبار تجربه می‌کنند، بهتر است از مشاورین و متخصصین این حوزه کمک بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.